Page 10 - eBook Smart City
P. 10
eBook Smart City | Conferin?a
Doina BANCIU, Director general ICI Bucuresti
Cuvintele cheie care definesc smart city sunt infrastructuri, securitate si abordare
sistemica corect definita. Administratiile trebuie sa sprijine tot ceea ce înseamna
productie pentru Smart City. Administratiile ar trebui sa puna la dispozitie
resurse IT&C, în sensul în care sa existe într-adevar o perfecta retea de comu-
nicatii, sa existe sisteme foarte sigure si performante pentru culegerea si stocarea
datelor si aplicatii smart city. Personal nu vad cum ar putea fi altfel facut acest
lucru decât în cloud. Nu cred ca se poate discuta de un smart city eficient daca
nu se bazeaza pe aceste doua elemente care înseamna infrastructura. Trebuie sa
avem si reguli foarte clare despre când, cum, cine raspunde pentru ceea ce se
stocheaza în aceste sisteme. Sistemele de smart city care acumuleaza date multe,
în care se pot aplica sisteme de big data au si potential permanent de pericol, iar
administratia trebuie sa asigure tip de securitate necesar. Administratiile trebuie
sa gaseasca formula cea mai buna de evaluare si de implementare constructiva,
sprijinind deopotriva cetatenii si mediul de afaceri. Aplicatiile pot fi infinite într-
un smart city pentru transport, educatie, sanatate, utilitati, cladiri etc. Orice
administratie publica, daca vrea sa fie în acord cu cetatenii pe care îi serveste sau
Dan BEDROS, Presedinte strategic pe care ar trebui sa îi serveasca trebuie sa aiba o abordare sistemica asupra tutu-
al boardului Thales România ror acestor aspecte pentru ca ele sunt interdependente si toate ar trebui sa
conduca la un indice ridicat de confort al calitatii vietii în conditiile societatii
Pentru Smart City esentiala este educatia deoarece ori- informationale. În prezent exista o preocupare teribila pentru hub-uri, dar
ce infrastructura am face, orice mijloace am crea, pâna important este sa vedem cine ar putea fi dirijorul care sa armonizeze toate
la urma conteaza cât de educati vom fi în spiritul utili- tipurile de aplicatii în asa fel încât întreaga orchestra smart city sa poata fi creata
zarii si dezvoltarii oraselor inteligente. Atragem atentia în conditii optime în raport cu mediul de afaceri si cetatenii.
asupra lipsei cadrelor didactice. De exemplu, eu încerc
sa introduc la Politehnica de la Timisoara învatamân- MarianVELICU, Director GeneralVeridian Systems
tul online, dar lucrurile decurg foarte greu, cu o mare
reticenta din partea profesorilor. Nu exista, însa, alta În momentul în care exista vointa de a se construi
solutie pentru ca nu mai sunt profesori. Cred ca Smart Smart City ar trebui sa existe si decizia de a se face
City va permite accesul la educatie generalizata si com- acest proiect si se stabileste clar intervalul de timp.
pletarea lipsurilor pe care le avem. Acesta este un mod Dupa definirea acestor trei elemente, restul este
de viata, un nou mod de a gândi, pentru ca nu implementare. Cei care vor lucra la aceasta imple-
vorbim doar de tehnologii. E un domeniu care nu va mentare vor identifica tot ceea ce este nevoie ca sa se
putea fi oprit, el exista deja si se va dezvolta în functie atinga obiectivul final, inclusiv surse de finantare,
de capacitatea noastra. modificare legislativa, inclusiv adaptarea unor meto-
Prima conditie pentru smart city este infrastructura, si de de atragere de fonduri europene. Important este
anume debit mare, wifi generalizat, comunicatii gratu- sa existe vointa. Daca ne uitam si la modul cum
ite. Cu englezii de la Cambridge lucram, de exemplu, opereaza infrastructura de telecomunicatii a opera-
la un proiect de instalare de CBNL punct multipunct torilor mari, nu mai putem vorbi de o infrastructura existenta doar pe terito-
care are deja un pilot cu 16Gb pe nod si 6 Mb pe ter- riul unui stat, ci de infrastructuri regionale, cum de fapt nici Uniunea Euro-
minal care va fi în fiecare mijloc de transport, în tram- peana nu mai vorbeste doar de retele diverse distribuite în fiecare tara, ci de o
vai, în orice loc public. Comunicatia este gratuita, iar retea unitara la nivelul UE care este operata de mai multi operatori. Cu alte
debitul este enorm. Am realizat mai multe aplicatii, cuvinte, este vorba de o dorinta de unificare, în sensul în care daca avem
inclusiv supraveghere video pe mijloacele de transport nevoie de o anumita aplicatie pentru serviciile unui operator, aceasta aplicatie
în comun, respectiv 7 camere de supraveghere video poate fi utilizata într-o alta tara decât cea în care este gazduita.
per tramvai, legate în cloud. Viitorul pentru smart city
este cloudul. În prezent se pune în functiune manage-
mentul de trafic inteligent, din acel moment suprave-
gherea video fiind si ea transmisa pe cloud, cu aplicatii
pe smartphone despre cum se poate ajunge în diverse
puncte ale orasului, etc. Pe partea de smart energy s-au
facut proiecte pilot pentru reducerea consumului de
energie al cladirilor cu 30-40%, dar si pentru iluminat
inteligent. Este vorba de proiecte implementate în
Timisoara si Oradea.
COMUNIC@?II Mobile | octombrie 2016